Marketingowiec czy sprzedawca?

Marketingowiec czy Handlowiec? Kto jest ważniejszy w firmie?

Kto jest ważniejszy w firmie z perspektywy jej właściciela?
Zapewne każdy z Was ma swoją teorię na ten temat, w szczególności jeśli pracuje jako sprzedawca lub marketingowiec. Ja postaram się być obiektywna. gdyż miałam możliwość pracować głownie na stanowiskach łączących w sobie zarówno funkcje marketingowca i handlowca.

W skrócie nadmienię tylko, że z wykształcenia jestem ekonomistą:), z zamiłowania marketingowcem, a sprzedaż mam jakoby we krwi:) Lubię to, ale lubię wyłącznie w wymiarze efektywności i unikatowości.

Mówiąc sprzedaż efektywna, mam na myśli sprzedaż wychodzącą poza standardy, wykorzystującą wszystkie możliwe narzędzia, aby zrealizować jej założone cele. I w tym momencie do akcji wkracza marketing:)

Nie chciałabym Was zanudzać wywodem na słów milion sto:), dlatego wyłącznie skrótowo, ale konkretnie wskażę kilka najważniejszych myśli w temacie sprzedaż kontra marketing.

Pytania i odpowiedzi:

Czy sprzedaż jest ważniejsza od marketingu?

NIE

Czy marketing jest ważniejszy od sprzedaży?

NIE

Czy marketing może działać bez sprzedaży?

TAK , ale wyłącznie w firmach non profit, których celem jest maksymalizacja zysku, a promocja konkretnej IDEI.

Czy sprzedaż może działać bez marketingu?

TAK, wykorzystując kompetencje pracowników, przekazując informację o marce ” z ust do ust”, jest to marketing „personalny firmy”, który jest najbardziej efektywny, ale jego rezultaty mogą być widoczne dopiero w dłuższym okresie czasu, po zyskaniu lojalności klienta, który będzie polecał firmę dalej.

Czy firma może działać bez sprzedawcy?

NIE – bo nawet w mikro formie takim sprzedawcą jest właściciel. Cały czas omawiamy przypadek firm, które, aby przetrwać muszą „sprzedawać”, „inwestować”, „zdobywać klientów”.

Czy firma może działać bez marketingu?

TAK – ale spodziewane efekty realizacji planów sprzedaży mogą zostać osiągnięte w zdecydowanie dłuższym czasie niż w przypadku wsparcia marketingowego.

Co jest więc ważniejsze?

SPRZEDAŻ musi być, aby firma zarabiała, MARKETINGOWIEC jest wsparciem dla sprzedawcy w dostarczeniu mu odpowiednich narzędzi do sprzedaży i szukania unikatowych rozwiązań na efektywne dotarcie do klienta. NIE można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Moim zdaniem IDEAŁEM jest EFEKTYWNA komunikacja obu działach, która daje firmie niesamowity potencjał działania i ogromnego „kopa” do realizacji celów.

Idealna firma ma idealny zespół marketingowo sprzedażowy, który wspiera się wzajemnie bo:

HANDLOWIEC widzi/ słyszy/ obserwuje to co dzieje się w praktyce na rynku, rozmawia z Klientem, a swoją postawą wpływa na rozumienie produktu przez klienta i zachęca go do zakupu. Kolejno komunikuje się z działem marketingu przekazując mu uwagi własne i klienta, wskazując problemy w celu znalezienia na nie marketingowego antidotum, czy też prosi o materiały opisujące produkt…

MARKETINGOWIEC poznaje produkt dzięki wiedzy praktycznej i teoretycznej uzyskanej dzięki wsparciu działu sprzedaży i produkcji, przygotowuje KREATYWNE I EFEKTYWNE pomysły mające na celu wyróżnienie się wśród konkurencji i przejęcie rynku, kreuje akcje marketingowe wspierające wdrożenie produktów na rynek czy też pięknie „opakowuje” informacje o produkcie (materiały reklamowe, opakowania itp.)

Tak więc żadna z tych ról nie powinna być ważniejsza. Role te powinny się przenikać i nieustannie wspierać. A jeśli w firmie nie ma marketingowca to firma powinna współpracować z ekspertem zewnętrznym, który przede wszystkim, na początku wysłucha co ma do powiedzenia sprzedaż:);)

Let's Talk

Give us a call or fill in the form below and we will contact you. We endeavor to answer all inquiries within 24 hours on business days.