Dlaczego warto określić swoją GRUPĘ DOCELOWĄ?
Aby Twoje produkty i usługi cieszyły się zainteresowaniem, musisz wiedzieć do kogo je kierujesz. Dostosuj swoje działania do odbiorców i stwórz personę, która zapewni Ci sukces!
Działania intuicyjne w marketingu nie przynoszą efektów. Tu liczy się strategia i plan. Aby rozpocząć działania marketingowe na wyższym poziomie, należy przede wszystkim postawić sobie konkretne cele oraz… określić grupę docelową!
Określenie grupy docelowej, to nie tylko ogólna charakterystyka naszych wymarzonych klientów, ale również dokładna analiza odbiorców i precyzyjne określenie ich cech. Jest to przydatne nie tylko podczas tworzenia produktów, ale także podczas chęci ich wypromowania.
Istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają poznanie swojej grupy odbiorców. Są to przede wszystkim social media, ale także chociażby narzędzia Google. Sposobów jest naprawdę wiele. Wystarczy wiedzieć jak je prawidłowo wykorzystać!
GRUPA DOCELOWA – DLACZEGO JEJ POTRZEBUJESZ?
Działania marketingowe w dużej mierze opierają się na tworzeniu różnego rodzaju treści, np. do mediów społecznościowych lub na blogi. Aby stworzyć tekst, który ludzie będą chcieli czytać, musisz odpowiedzieć im na ich problemy, a aby poznać problemy odbiorców musisz ich poznać!
Jednym z kluczowych elementów tworzenia biznesu jest poznanie swoich klientów. Sprawdza się to także w tworzeniu działań marketingowych. Wybór grupy docelowej pozwoli Ci na spersonalizowanie Twoich ruchów, a te wtedy przyniosą lepsze efekty. Dzięki temu Twoja sprzedaż się poprawi, a Ty trafisz do większej grupy klientów.
CZYM JEST PERSONA?
Persona to dokładna charakterystyka potencjalnego klienta. Tworząc personę nie skupiasz się już na całej grupie, ale na pojedynczej osobie. Określasz nie tylko jej ogólne cechy, ale także te szczegółowe. Są to definicje archetypów różnych segmentów odbiorców.
Tworząc personę musisz postarać się zrozumieć jej potrzeby i motywację do skorzystania z Twoich usług czy przeczytania przygotowanego przez Ciebie tekstu. Ważne jest, aby określić jej charakter, marzenia, cele, motywy czy zachowania. Pozwoli Ci to zrozumieć co determinuje ją do skorzystania z Twoich usług.
Oto przykładowe pytania, na które powinieneś znaleźć odpowiedź:
- Kim jest Twoja persona?
- Gdzie pracuje i co robi w czasie wolnym?
- Jakie cechy i sytuacje ją denerwują?
- Co lubi?
- Jakie problemy musi rozwiązać?
- W jaki sposób podejmuje decyzje o zakupie?
- Jakie ma cele w życiu?
JAK OKREŚLIĆ GRUPĘ DOCELOWĄ?
Już wiesz, że warto scharakteryzować swoich klientów, ale w jaki sposób to zrobić? Określając grupę docelową zakładamy, że posiada ona pewne cechy wspólne. Istnieją konkretne kryteria doboru grupy. Są to:
- KRYTERIA GEOGRAFICZNE:
- Miejsce pochodzenia
- Miejsce zamieszkania
- Wielkość miejscowości
- KRYTERIA DEMOGRAFICZNE:
- Wiek,
- Dochód,
- Wykształcenie,
- Zawód,
- Narodowość,
- KRYTERIA PSYCHOGRAFICZNE:
- Osobowość,
- Styl życia,
- Wartości,
- KRYTERIA BEHAWIORALNE:
- Gotowość do nabycia produktu,
- Motywacja do zakupów,
- Atrakcyjność cech marki,
- Lojalność wobec marki.