Czym jest analiza SWOT i dlaczego potrzebuje jej Twoja firma?
Analiza SWOT to podstawowe narzędzie tworzenia strategii marketingowej oraz jeden z najpopularniejszych sposobów na prowadzenie biznesu. Jeśli chcesz zaplanować rozwój swojej firmy, analiza SWOT to narzędzie, które powinno być Ci bliskie!
Strategia marketingowa jest jednym z ważniejszych kroków w prowadzeniu własnego biznesu. W dużej mierze decyduje ona o jego rozwoju. Jednak przynosi efekty tylko wtedy, kiedy jest odpowiednio zaplanowana. W budowaniu strategii wyjątkowo pomocna jest właśnie analiza SWOT. Jest to jedno z najbardziej podstawowych narzędzi do badania potencjału i konkurencyjności firmy. Na czym polega i jak ją wykonać?
ANALIZA SWOT – CO TO JEST?
SWOT to skrót od angielskich wyrazów: strenghts (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse) oraz threats (zagrożenia). Analiza SWOT opiera się właśnie na badaniu tych czterech podstawowych elementów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzięki niej sprawdzić możesz jakie atuty posiada Twoja firma. Pozwoli Ci to na skupienie się na nich i osiągnięcie lepszych efektów pracy. Mocne strony to elementy, które mogą wyróżnić firmę na tle konkurencji, dlatego są elementem wartym uwagi. Poznanie słabych stron i zagrożeń, jakie czyhają na przedsiębiorstwo pozwoli na uniknięcie kryzysu w przyszłości oraz wyeliminowanie elementów, które nie są skuteczne. Dzięki określeniu szans marki, będziesz wiedział jakie cele postawić i na czym skupić się w jej działalności, aby się rozwijać.
Pamiętaj, że do poprawnego przeprowadzenia jej potrzeba unikalnych umiejętności analitycznych! Warto w tej kwestii zaufać profesjonalistom. Pomoc znajdziesz w agencji marketingowej BRANDSOUL, która kompleksowo zajmie się strategią Twojej firmy.
ANALIZA SWOT – STRATEGIE DZIAŁANIA
Analiza SWOT pozwala na zdobycie kompleksowych informacji o firmie. To jednak nie wystarczy, aby osiągnąć sukces. Zdobyte informacje należy umieć odpowiednio wykorzystać. Oto cztery główne strategie działania:
- Strategia agresywna – wykorzystanie mocnych stron i szans, rozwój;
- Strategia obronna – połączenie zagrożeń i wad, nastawienie na przetrwanie na rynku;
- Strategia konserwatywna – mocne strony pomagają w zniwelowaniu zagrożeń;
- Strategia konkurencyjna – szanse eliminują wady.
ANALIZA SWOT – KORZYŚCI
Głównym atutem analizy SWOT jest jej kompleksowość. Przeprowadzanie jej zapewni Ci wyczerpującą i pełną wiedzę na temat wszystkich najważniejszych elementów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wiedza ta dotyczyć będzie zarówno wnętrza firmy, jak i jej otoczenia zewnętrznego. Pozwoli Ci ona nie tylko na poznanie swojej marki od podszewki (co nie zawsze jest łatwym zadaniem), ale także zdobycie wiedzy na temat konkurencji i szans na wyróżnienie się na jej tle. Analiza SWOT to działanie, które umożliwia usystematyzowanie i uporządkowanie informacji na temat firmy.
ANALIZA SWOT – DO CZEGO JĄ STOSOWAĆ?
Analiza ta przydaje się w wielu przypadkach i na różnych etapach prowadzenia firmy. Oto niektóre z nich:
- Zmiana kierunku działalności firmy,
- Chęć rozwoju,
- Brak widocznych efektów pracy,
- Budowanie planów strategicznych,
- Stawianie celów przedsiębiorstwa,
- Chęć wyróżnienia się na tle konkurencji,
- Tworzenie biznesplanu,
- Chęć poprawy jakości działania firmy,
- Chęć naprawy niedoskonałości.
Analiza SWOT to narzędzie, które pomocne jest przedsiębiorcom prowadzącym zarówno małe, jak i te większe firmy. Przydaje się na początku oraz w trakcie jej działalności. To kompleksowa analiza, która pomoże Ci rozwinąć Twój biznes!